Vanliga frågor & svar
KVALITETSFLYTT
-
Vi erbjuder våra tjänster i större delen av Sverige men utgår från orterna på kartan.
Borås (HK), Göteborg, Varberg, Landskrona, Malmö, Västerås, Umeå, Luleå och Stockholm.
-
Vi erbjuder privatflytt, företagsflytt, tungflytt, pianoflytt, flyttstädning, flyttpackning och magasinering.
Vi kör även bort önskat skräp till återvinning via via vårt systerföretag SKRÄPBILEN
-
för att se att vi är ett seriöst företag kan du ex. kolla:
Omdömen – kolla upp vad andra tycker på Omdömessajten Reco.se där vi fått över 1000 omdömen, det brukar ge en bra känsla bland våra besökare.
Trafiktillstånd – du kan enkelt kolla upp att vi har trafiktillstånd hos transportstyrelsen
Allabolag – kolla historik, antal anställda, omsättning, styrelse, ekonomi och mycket mer på allabolag
-
Ja, vi på kvalitetsflytt har yrkestrafiktillstånd. Om du önskar kan du gå på transportstyrelsen HÄR och fylla i vårt organisationsnummer (559339-2938).
Då ser du direkt i din webbläsare att vi innehar yrkestrafikuppgifter som du kan få mailade till dig direkt ??
-
Ett Yrkestrafiktillstånd är ett tillstånd utfärdat av transportstyrelsen som visar att ett företag får bedriva och är godkända för yrkesmässig trafik.
I vårt fall gäller det tillstånd för godstrafik (yrkesmässig trafik som avser transporter av gods)
-
Vi erbjuder flytt i mer eller mindre hela Sverige samt hela Europa
-
Vi har kbm räknare på hemsida, alt fråga någon hos oss på kundtjänst
-
Ja i våra regioner
-
Alla våra kontor
-
Ni har en egen typ hemförsäkring
-
Via kundtjänst eller hemsidan
-
EES avtalet samt övriga CMR, vi löser allt sådant mot avgift
-
Ja
-
Kolla upp lossnings adress samt övrig viktig information
-
Ja
-
Kundtjänst
BETALNING
-
Du betalar direkt efter slutförd tjänst, med swish eller kort.
-
Efter slutfört uppdrag
-
Nej, endast mot företag
-
Från 2000 kr efter Rut
FLYTTPACKNING
-
det bästa och vanligaste är att packa in ömtåliga föremål som glas och porslin i så kallat silkespapper.
-
Absolut. du kan packa själv eller ta hjälp av oss.
-
Absolut, Om vi utför packningen åt dig så får du en packlista som standard
-
Mindre tavlor packas i en flyttlåda som lämnas öppen.
större tavlor kan du låta vara så filtas de in av vår personal.
OBS. dyrbara tavlor bör packas ordentligt, antingen av dig oss. Görs inte detta så tar inte vi ansvar för eventuella skador.
-
Ja, vi erbjuder flyttlådor i vissa områden, med så kallad dubbel well för att klara större påfrestningar.
-
Vi kör ut flyttlådor varje söndag i våra regioner.
-
Att låna flyttlådor av oss i samband med flytt kostar från 500 kr efter RUT.
-
- Packa allt som du kan i lådor/kartonger/säckar
- Montera ner det som behövs/är möjligt
- För oss är det bästa om det inte är massa smått, vi vill ha volym när vi bär ut ditt bohag från bostaden
-
Det är vårt ansvar att skydda möblerna under hela transporten. Allt filtas in på lastbilen. känsliga/sköra/dyrbara föremål skall export packas.
-
Tills den blir full, men max 17 kg
-
Mindre i en flytt låda som lämnas öppen. Stora växter kan du låta stå så ställer vi de löst på vår lastbil under transport.
-
Räkna med cirka en flyttkartong per kvm du ska flytta. Väljer du att flytta med oss så kan vi erbjuda starka & stabila flyttkartonger till din flytt
-
Inget måste men det underlättar flytten som helhet om det är delar som tar tid eller som tar onödigt mycket plats som monterat.
-
Packas av er eller oss, om inte vårt ansvar.
-
Använd av den bättre kvaliteten (Dubbel well), enkel well är inte att rekommendera vid skador kan ev. i vissa fall inte under vårt ansvar
-
I flyttlåda om det går annars packa den
-
Ja
-
Om vi har ansvaret ges en ersättning alt köps nya beroende på ålder enligt bohag 2010
-
Ja massor, bäst är att lösa Bohag 2010
-
Ja
-
Ja fullvärdes enligt bohag 2010
-
Våning, förråd, hiss ja/ nej samt lastning-Lossnings avstånd väldigt viktigt. Ju mer info desto bättre flytt då är vi förbereda
-
Ja
-
Beställ packning av dessa
-
Ni tar hand om vill inte ha ansvar för dessa, vid förlust inte vårt ansvar bohag 2010
-
Bra om ni förbereder, om det blir för långt att gå kan det bli tilläggs debitering
-
Ja
-
Ja 14 dagar innan
-
Görs en Skadeanmälan, sedan Skade utredning
-
Från lastbil till entré
-
Info om uppdraget
-
Mejlar alt post
RUT-AVDRAG
-
Ja, du kan nyttja Rut-avdraget när du flyttar med en flyttfirma ??
-
Priset är efter RUT! Oftast ser du som kund vad som är avdraget på offert & faktura
-
Vi sköter allt när det kommer till Rut-avdrag och ansköning av RUT, du betalar efter rut.
-
Vi hjälper till med överklagandet, om det ej bifalls blir du betalningsskyldig för ev. differens.
-
Absolut, meddela vår kundtjänst så ordnar vi med det administrativa. Bra att tänka på är att minst en av de personer som vi ansöker om RUT-avdrag för måste stå på fakturan som också måste vara betald. Båda personerna måste även vara registrerade på hushållen som flytten sker mellan.
-
Du som anlitar ett företag för s.k. ”rutarbete” kan få en skattereduktion, så kallat rutavdrag, för delar av arbetskostnaden. OBS. Det är endast arbetskostnaden som ger rätt till rutavdrag och du får dra av högst 50 procent. Material och resekostnader i samband med arbetet ger inte rätt till avdrag!
-
Så fort fakturan är fullt betalad kan vi ansöka om RUT för en flytt. När vi mottagit sista betalningen hamnar ni i listan med ansökningar till Skatteverket.
-
Enligt skatteverket kan du få skatteavdrag för följande kring din flytt.
- Bohag som ska flyttas mellan bostäder
- Flytt av bohag mellan hyreslägenhet eller bostadsrätt i samma byggnad
- Bohag som ska flyttas till och från magasin eller andra förvaringsställen (observera att detta gäller så länge bohaget flyttas inom två år till den nya bostaden)
- Flytt av bohag som sker i samband med s.k. homestyling inför försäljning av din bostad
- Ned- och uppackning, lastning, lossning eller liknande förberedelser för transport
- Arbetskostnaden för en chaufför eller annan personal som transporterar bohaget
- Upp- och nedmontering av möbler som inte kan flyttas hela
- Uppsättning och nedtagning av tavlor, gardiner och/eller armaturer
- Flytt av tunga saker, exempelvis pianon, som ingår i bohaget
-
Arbetskostnaden
FLYTTSTÄD
-
Ja, vi erbjuder flyttstäd. nästan hälften av våra kunder anlitar oss även för flyttstäd.
-
Från 40 kr per kvadratmeter efter RUT, beroende på stad och andra faktorer.
Räkneexempel – en lägenhet på 85 kvm kostar cirka 3 400 kr. Efter RUT
-
Ja, vi erbjuder garanti i en vecka på våra flyttstädningar.
-
Besiktningsgarantin innebär att om det mot förmodan skulle vara något vid besiktningen av flyttstädningen så åtgärdas detta kostnadsfritt av oss.