Vanliga frågor & svar

KVALITETSFLYTT

  • Var finns ni?

    Vi erbjuder våra tjänster i större delen av Sverige men utgår från orterna på kartan. 

    Borås (HK), Göteborg, Varberg, Landskrona, Malmö, Västerås, Umeå och Luleå. 

     

  • Vad erbjuder ni för flytt-tjänster?

    Vi erbjuder privatflytt, företagsflytt, tungflytt, pianoflytt, flyttstädning, flyttpackning och magasinering.

    Vi kör även bort önskat skräp till återvinning via via vårt systerföretag SKRÄPBILEN

  • Hur vet jag att ni är seriösa?

    för att se att vi är ett seriöst företag kan du ex. kolla: 

    Omdömen – kolla upp vad andra tycker på Omdömessajten Reco.se där vi fått över 1000 omdömen, det brukar ge en bra känsla bland våra besökare. 

    Trafiktillstånd – du kan enkelt kolla upp att vi har trafiktillstånd hos transportstyrelsen 

    Allabolag – kolla historik, antal anställda, omsättning, styrelse, ekonomi och mycket mer på allabolag

           

  • Har ni yrkestrafiktillstånd?

    Ja, vi på kvalitetsflytt har yrkestrafiktillstånd. Om du önskar kan du gå på transportstyrelsen HÄR och fylla i vårt organisationsnummer (556637-6710).

    Då ser du direkt i din webbläsare att vi innehar yrkestrafikuppgifter som du kan få mailade till dig direkt 👍🏼

  • Vad är och innebär ett yrkestrafiktillstånd?

    Ett Yrkestrafiktillstånd är ett tillstånd utfärdat av transportstyrelsen som visar att ett företag får bedriva och är godkända för yrkesmässig trafik.

    I vårt fall gäller det tillstånd för godstrafik (yrkesmässig trafik som avser transporter av gods)

  • Flyttar ni i hela Sverige?

    Vi erbjuder flytt i mer eller mindre hela Sverige samt hela Europa

  • Hur vet jag hur många kubik jag har?

    Vi har kbm räknare på hemsida, alt fråga någon hos oss på kundtjänst 

  • Kan vi magasinera våra möbler hos er?

    Ja i våra regioner

  • Var erbjuder ni magasinering?

    Alla våra kontor

  • Vad gäller med försäkring vid magasinering?

    Ni har en egen typ hemförsäkring

  • Hur bokar jag flytten?

    Via kundtjänst eller hemsidan 

  • Vad gäller med dokument om jag flyttar utanför EU?

    EES avtalet samt övriga CMR, vi löser allt sådant mot avgift

  • Erbjuder ni utlandsflytt?

    Ja 

  • Jag ska flytta mellan olika städer, är det något speciellt att tänka på?

    Kolla upp lossnings adress samt övrig viktig information

  • Kan jag justera min beställning efter bokning?
    Ja
  • Vem kontaktar jag om jag har frågor innan eller vid flytten?

    Kundtjänst

BETALNING

  • Vad erbjuder ni för betalningsalternativ?

    Vi på Kvalitetsflytt erbjuder betalning med kort och swish. 

    Bankgiro: 5977-6005

    Swish: 1234579355

  • När betalar jag för min flytt?

    Du betalar direkt efter slutförd tjänst, med swish eller kort.

  • Hur och när ska jag betala för flytten?

    Efter slutfört uppdrag

  • Erbjuder ni faktura?

    Nej, endast mot företag

  • Vad kostar det att flytta?

    Från 2000 kr efter Rut

FLYTTPACKNING

  • Hur packar jag glas & porslin?
    det bästa och vanligaste är att packa in ömtåliga föremål som glas och porslin i så kallat silkespapper.
  • Kan jag packa mitt bohag själv?

    Absolut. du kan packa själv eller ta hjälp av oss.

  • Kan jag får en kopia på min packlista?

    Absolut, Om vi utför packningen åt dig så får du en packlista som standard

  • Vad gäller med packning av tavlor?

    Mindre tavlor packas i en flyttlåda som lämnas öppen.

    större tavlor kan du låta vara så filtas de in av vår personal. 

    OBS. dyrbara tavlor bör packas ordentligt, antingen av dig oss. Görs inte detta så tar inte vi ansvar för eventuella skador. 

  • Erbjuder ni flyttlådor i samband med flytt?

    Ja, vi erbjuder flyttlådor med så kallad dubbel well för att klara större påfrestningar. 

  • Jag har beställt flyttlådor, när kommer de?

    Vi kör ut flyttlådor varje söndag i våra regioner. 

  • Vad kostar det att låna flyttlådor?

    Att låna flyttlådor av oss i samband med flytt kostar det mellan 300–500 kr efter RUT. 

  • Hur förbereder jag på bästa sätt inför flytten?
    • Packa allt som du kan i lådor/kartonger/säckar
    • Montera ner det som behövs/är möjligt
    • För oss är det bästa om det inte är massa smått, vi vill ha volym när vi bär ut ditt bohag från bostaden
  • Skyddar ni möblerna eller gör jag det?

    Det är vårt ansvar att skydda möblerna under hela transporten. Allt filtas in på lastbilen.  känsliga/sköra/dyrbara föremål skall export packas. 

  • Hur mycket kan jag packa i en flyttlåda?

    Tills den blir full, men max 17 kg

  • Hur packar jag växter & blommor?

    Mindre i en flytt låda som lämnas öppen. Stora växter kan du låta stå så ställer vi de löst på vår lastbil under transport. 

  • Hur många kartonger behövs?

    Räkna med cirka en flyttkartong per kvm du ska flytta. Väljer du att flytta med oss så kan vi erbjuda starka & stabila flyttkartonger till din flytt

  • Ska jag montera ner möbler innan flytten?

    Inget måste men det underlättar flytten som helhet om det är delar som tar tid eller som tar onödigt mycket plats som monterat.  

  • Hur ska jag tänka när jag ska packa TV?

    Packas av er eller oss, om inte vårt ansvar. 

  • Vad ska jag tänka på när det gäller flyttlådor?

    Använd av den bättre kvaliteten (Dubbel well), enkel well är inte att rekommendera vid skador kan ev. i vissa fall inte under vårt ansvar

  • Hur skyddar jag bäst min dator/skärm?

    I flyttlåda om det går annars packa den 

  • Kan ni även packa möblerna inför flytten?

    Ja

  • Vad gäller om mina möbler skadas under flytten?

    Om vi har ansvaret ges en ersättning alt köps nya beroende på ålder enligt bohag 2010

  • Har jag några skyldigheter vid flytt?

    Ja massor, bäst är att lösa Bohag 2010

  • Flyttar ni även Piano?

    Ja

  • Hur är mina möbler och mitt bohag försäkrade?

    Ja fullvärdes enligt bohag 2010

  • Är det något ni behöver veta för att underlätta flytten?

    Våning, förråd, hiss ja/ nej samt lastning-Lossnings avstånd väldigt viktigt. Ju mer info desto bättre flytt då är vi förbereda

  • Kan jag packa själv?

    Ja

  • Hur gör vi med möbler som är känsliga för smuts, ex. vår säng?

    Beställ packning av dessa

  • Hur gör jag med smycken och andra mer värdefulla saker?

    Ni tar hand om vill inte ha ansvar för dessa, vid förlust inte vårt ansvar bohag 2010

  • Hur ska vi tänka med parkering på flyttdagen?

    Bra om ni förbereder, om det blir för långt att gå kan det bli tilläggs debitering

  • Kan ni även hjälpa till o köra/slänga skräp?

    Ja

  • Kan jag avboka en flytt som är bokad?

    Ja 14 dagar innan

  • Vad gäller om något skadas under flytten?

    Görs en Skadeanmälan, sedan Skade utredning

  • Hur beräknas gångavståndet?

    Från lastbil till entré

  • Vad är ett flyttprotokoll?

    Info om uppdraget

  • Hur gör jag en skadeanmälan?

    Mejlar alt post

RUT-AVDRAG

  • Kan man få RUT-avdrag för flytt?

    Ja, du kan nyttja Rut-avdraget när du flyttar med en flyttfirma 👍🏼

  • Är priset före eller efter RUT?

    Priset är efter RUT! Oftast ser du som kund vad som är avdraget på offert & faktura

  • Ansöker jag om RUT-avdrag eller gör ni det?

    Vi sköter allt när det kommer till Rut-avdrag och ansköning av RUT, du betalar efter rut. 

  • Vad händer om jag får avslag för RUT?

    Vi hjälper till med överklagandet, om det ej bifalls blir du betalningsskyldig för ev. differens. 

  • Kan vi dela upp RUT-avdraget på två personer?

    Absolut, meddela vår kundtjänst så ordnar vi med det administrativa. Bra att tänka på är att minst en av de personer som vi ansöker om RUT-avdrag för måste stå på fakturan som också måste vara betald. Båda personerna måste även vara registrerade på hushållen som flytten sker mellan.

  • Hur fungerar RUT-avdraget?

    Du som anlitar ett företag för s.k. "rutarbete" kan få en skattereduktion, så kallat rutavdrag, för delar av arbetskostnaden. OBS. Det är endast arbetskostnaden som ger rätt till rutavdrag och du får dra av högst 50 procent. Material och resekostnader i samband med arbetet ger inte rätt till avdrag!

  • När ansöker ni om RUT-avdrag?

    Så fort fakturan är fullt betalad kan vi ansöka om RUT för en flytt. När vi mottagit sista betalningen hamnar ni i listan med ansökningar till Skatteverket.

  • Vad i Flytten är det jag får avdrag för (RUT)?

    Enligt skatteverket kan du få skatteavdrag för följande kring din flytt.

    • Bohag som ska flyttas mellan bostäder
    • Flytt av bohag mellan hyreslägenhet eller bostadsrätt i samma byggnad
    • Bohag som ska flyttas till och från magasin eller andra förvaringsställen (observera att detta gäller så länge bohaget flyttas inom två år till den nya bostaden)
    • Flytt av bohag som sker i samband med s.k. homestyling inför försäljning av din bostad
    • Ned- och uppackning, lastning, lossning eller liknande förberedelser för transport
    • Arbetskostnaden för en chaufför eller annan personal som transporterar bohaget
    • Upp- och nedmontering av möbler som inte kan flyttas hela
    • Uppsättning och nedtagning av tavlor, gardiner och/eller armaturer
    • Flytt av tunga saker, exempelvis pianon, som ingår i bohaget
  • Vad kan jag få avdrag för?

    Arbetskostnaden

FLYTTSTÄD

  • Erbjuder ni flyttstäd?

    Ja, vi erbjuder flyttstäd. nästan hälften av våra kunder anlitar oss även för flyttstäd. 

  • Vad kostar det om ni ska sköta flyttstäd?

    från 30 kr per kvadratmeter efter RUT. 

    Räkneexempel – en lägenhet på 85 kvm kostar cirka 2 500 kr. Efter RUT

  • Lämnar ni garanti på städningen?

    Ja, vi erbjuder garanti i en vecka på våra flyttstädningar.

  • Vad gäller om Besiktningen inte gå igenom?

    Besiktningsgarantin innebär att om det mot förmodan skulle vara något vid besiktningen av flyttstädningen så åtgärdas detta kostnadsfritt av oss. 

LÄS MER OM FLYTT PÅ VÅRAN BLOGG